Andra projekt
KOMMUNIKATIONSKAMPANJEN ”SKOGENS FINLAND”
Finlands Skogsstiftelse finansierar projektet ”Skogens Finland”. Kommunikationsprojektets målsättning är att bredda diskussionerna om skog, öka skogssektorns anseende och informera om skogssektorns framtid och möjligheter. Projektet påminner om att skogen är med i allt här i Finland.
”Skogens Finland” syns i 2020 och 2021 vida omkring i media, utomhusreklamer och i sociala medier. Projektet ska väcka den stora allmänheten så att man förstår att skogen är med i allt här i Finland.
Projektet får finansiering även från Skogsindustrin rf, Forststyrelsen, jord- och skogsbruksministeriet, Finlands skogscentral och Träförädlingsingenjörerna rf. MTK är också med i projektet. Projektet leds av Finska Forstföreningen.
Mera information om kommunikationskampanjen ”Skogens Finland”: https://metsiensuomi.fi/
TV-serien Menestystä metsästä
Den trefaldiga världsmästaren i snowboard, snowboardåkaren Roope Tonteri, gav sig för ett år sedan in i en ny bransch när han blev skogsägare i Kymmenedalen.
Sociala medier och produktion av videofilmer hör till snowboardåkarens vardag. Samhällsdebatten om skogar fick Tonteri att börja fundera på hur han skulle kunna hjälpa till att sprida kunskap om skog och skogsbruk till finländare. I samband med det föddes tanken på den sjudelade serien ”Menestystä Metsästä”.
Skogsstiftelsen gav sommaren och hösten 2019 pengar till snowboardåkaren Roope Tonteris projekt ”Menestystä Metsästä” tillsammans med andra aktörer inom skogssektorn. Målsättningen var att Roope med egna ord och eget arbete ska ge sin syn på skogsbruket i Finland som är på hög nivå och bedrivs på ett ansvarsfullt sätt.
I projektet lyckades vi bra få fram en ung skogsägares syn på hur det är att köpa skog, sköta den och hur den kan användas för fritidshobbyn. Tonteris lediga sätt passar en bred tittarskara. En stor grupp experter medverkade och gäster från olika yrkesgrupper berättar om den mångsidiga skogsvård som vi idkar i Finland under stort ansvar och med hjälp av yrkesmänniskor.
Videorna har setts av många av Roope Tonteris följeslagare på sociala medier och på INEZ medias och Alfa TV:s kanaler. Hittills har över en miljon människor sett på videofilmerna. Du hittar dem på Youtube med sökorden Roope Tonteri Menestystä Metsästä.
Den andra produktionssäsongen av serien presenterades på hösten 2021.
Tv-serien ”Suomi on metsäläinen”
Intervisio, Metsäkustannus, Yle
Den åttadelade tv-serien ”Suomi on metsäläinen”, som är en dokumentär, berättar hur människan och skogen lever i symbios med varandra. Skogen har i alla tider gett oss finländare föda och skydd. I tv-serien intervjuas personer från olika branscher både i hemlandet och utomlands och de ger sin syn på skogens betydelse ur olika perspektiv.
Tv-serien ”Suomi on metsäläinen” är en fortsättning på de populära serierna ”Suomi on suomalainen”, ”Suomi on venäläinen” och ”Suomi on ruotsalainen” som belönats med Informationsspridningens statspris. Programledare är Juhani Seppänen som även medverkat de tidigare säsongerna.
Yle sänder serien våren 2019. Marjo Vilkko, som är bekant från de tidigare Suomi-serierna, står för manuset. Serien produceras av Intervisio Oy och forstmästare Mikko Häyrynen, som jobbar som redaktör på Metsälehti, är projektkonsult.
Skogsbranschens gemensamma projekt: Evenemangsturnén Bioaika
Evenemangsturnén Bioaika är skogssektorns gemensamma gåva till det 100-åriga Finland och i synnerhet de unga i Finland i år 2017. Kärnan i turnén, som åker runt hela Finland, utgörs av en vetenskapsutställning som rör sig på hjul och drivs med biodisel – långtradaren Bioaika.
Långtradaren reser runt till gymnasier i Finland och riktar sig i synnerhet till unga i 13–19 års ålder. Långtradaren Bioaikas utställning berättar om bioekonomins möjligheter och innovationer, och under turnéns gång uppstår det även nytt innehåll. Det centrala i utställningen är att lära sig genom att göra och prova.
Långtradaren Bioaika genomförs av Forststyrelsens vetenskapscentrum Pilke och Vetenskapscentret Tietomaa. Turnéns huvudfinansiärer är Finlands Skogsstiftelse och Metsämiesten säätiö. Evenemangsturnén genomförs tillsammans med aktörer inom skogsbranschen och sidoevenemangen lyfter fram de bioekonomiska styrkorna i de olika orterna som långtradaren besöker. I planeringen av turnéprogrammet deltar utöver skogsägarna och -industrin även bland annat scouterna.
Läs mera:
Bioaika-webbsidan